Wednesday 19 June 2013

Apa itu ORAC?

Kalau kita rajin membaca artikel2 tentang kesihatan, terutamanya yang membincangkan tentang antioksidan dalam buah-buahan dan sayur-sayuran pasti kita sering terjumpa dengan perkataan ORAC nie... 

Sebenarnya pada mula nya pun I sendiri pun tak tahu apa benda alah ORAC nie sampai la seorang kawan I explain semalam , sebelum2 ni memang ada terbaca/dengar tapi tak ada masa pulak nak research apa benda ORAC nie... hehehehe tu yang manusia mudah tertipu tu...  hahahaha malas sangat nak buat research... Kikikikiki

So hari nie.. macam biasa I mulakan research untuk dikongsi bersama ^_^

So... Jom... I terangkan apa itu ORAC ^_^

O - Oxygen
R - Radical
A - Absorption/Absorbance / Antioxidant 
C - Capacity

ORAC ialah Oxygen radical absorption capacity atau dalam bahasa melayunya bermaksud penyerapan radikal oksigen. ORAC bertujuan mengukur potensi untuk memusnahkan Radikal Bebas daripada Makanan yang tertentu seperti contoh2 berikut :-

Berdasarkan 100 gram (kira-kira 3 auns)

Buah-buahan
Buah Goji 25,300
Raspberi hitam 7,700
Prun 5,770
Bilberries 4,460
Delima 3,307
Raisins 2,830
Blueberry 2,400
Raspberi merah 2,400
Hitam 2,026
Strawberi 1,540

Sayur-sayuran
Bawang putih 1,939
Bayam 1,770
Skuasy kuning 1,150
Brussels pucuk 980
Pucuk alfalfa 930
Bayam kukus 909
Brokoli 880
Beets 840
Alpukat 782
Merah loceng lada 710

Lain-lain
Dark coklat 13,120
Coklat susu 6,740

Wahhhhh tengok tue.... Coklat? Tak ada apa lagi yang perlu dikatakan lagi.. Ia Hebat!!!

Buah Goji juga sungguh hebat... Beri merah jambu-merah berasal dari Tibet dan China adalah tinggi dalam besi, protein, serat, vitamin C, vitamin E, dan banyak lain-lain nutrien. Ia boleh dimakan segar atau kering dan juga digunakan dalam memasak, bijirin dan smoothie. 

Begitu juga dengan buah2an Berry... walaupun nilai ORACnya tidaklah setinggi Buah Goji, dengan hasil gabungan mereka, ia menjadi lebih hebat dan kebaikannya berganda daripada yang asal. Hasilnya telah terbukti dan diyakini dengan terhasilnya 'Optiberry' yang diiktiraf oleh pakar2 kesihatan dan juga university2 terkemuka dunia.





Walaupun mempunyai nilai-nilai yang berguna, ia masih tidak lengkap. Skor ORAC sebenarnya mengukur hanya satu jenis aktiviti antioksida - 'reactive oxygen species' atau ROS yang berfungsi dalam petak yang berasaskan air dalam badan. Bersama-sama dengan lain-lain yang larut air antioksidan, terdapat larut lemak antioksidan juga. Sebagai contoh, keluarga karotenoid antioksidan termasuk beta-karotena, lycopene, luctein, canthaxanthin, dan zeaxanthin, tetapi bahan-bahan larut lemak tidak diukur dalam ujian ORAC. Di samping itu, ukuran ORAC dilakukan di dalam tabung uji yang sangat berbeza dari kompleks, sentiasa berubah biokimia badan hidup. Walaupun ORAC mempunyai kelemahan, ia masih alat yang berguna.

Berdasarkan apa yang anda makan setiap hari, apa yang skor ORAC anda?

Beberapa pakar telah mencadangkan bahawa rakyat perlu mengambil kira-kira 5,000 unit ORAC dalam sehari untuk manfaat kesihatan yang maksimum.

Bayangkanlah berapa banyak buah2 lain yang anda perlu makan untuk mencapai ORAC yang dicadangkan oleh pakar2 kesihatan? Jom ambik calculator dan mula mengira....  ^_^

Anda tak perlu risau.... dengan pegambilan Optiberry yang mengandungi gabungan 6 jenis buah2an Berry yang tinggi antioksida dan kaya dengan khasiat serta kebaikkannya ini anda akan mencapai ORAC yang dicadangkan oleh pakar malah lebih daripada itu.



Jika anda lihat disini, satu tablet sahaja sudah bersamaan dengan 1kg buahan2 berry dengan harga serendah RM1.87 sahaja untuk 1 Tablet. Sangat2 Hebat!


Optiberry kaya dengan Antosianin (Warna Purple / Unggu) yang mampu melawan radikal bebas.



Apa yang paling penting ia HALAL ^_^


Untuk Maklumat Lanjut / Pertanyaan / Tempahan ,
Call/ SMS/ Whatsapp : -
012-3383107 / 03-61893744





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...