Tuesday 18 June 2013

Khasiat & Kebaikan Buah Strawberry .

Siapa kat sini yang suka strawberry? Nyummm Nyummm...  Rasa masam2 manis dia tue... sedapnyer.... Kalau kat Malaysia ni, Cameron Highland la tempat paling popular dengan Strawberry nyer.... Bukan buah strawberry segar jer, bantal, pinggan, sudu, semua lah dalam bentuk buah strawberry ada kat sana... Yang paling best semuanya rasa dan nampak freshhh jer kat sana ^_^ 


Tapi selera masing2 tu tak sama kan? Ramai jugak yang tak suka dengan buah nie... Tapi apa yang perlu korang tahu, buah strawberry ni sangat2 banyak khasiatnya dan mampu mencegah  penyakit2 tertentu.



Jom kita tengok apa yang hebat sangat dengan buah Strawberry ni.. 



Antara kandungan yang terdapat dalam buah Strawberry...





  • Kaya dengan Vitamin C
    Kandungan vitamin C yang terdapat dalam buah strawberi lebih banyak berbanding 1 buah jeruk orange. Buah strawberi memberikan 94 miligram vitamin C atau 1.5 keperluan vitamin C harian. 

    Sepertimana yang anda tahu... banyak manfaat yang kita boleh dapat daripada Vitamin C nie.. antaranya ia mampu menjaga kesihatan gigi dan gusi terutamanya untuk kanak2, membantu penyembuhan luka dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan serta menjadi antioksidan yang membantu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser.
  • Kaya dengan Antioksidan
    Dalam sebuah kajian, buah strawberry menduduki peringkat tertinggi kandungan antioksidan. Antioksidan merupakan sebatian yang boleh melindungi sel-sel daripada kerosakan oleh bahan-bahan penimbul kanser. Antioksidan bekerja dengan mencegah atau mengganggu proses yang dapat mengarah pada pembentukan sel-sel kanser. Selain itu, antioksidan di dalam strawberry memberikan perlindungan pada hati, dan antiinflamasi.

    Dalam suatu percubaan terhadap ekstrak strawberi oleh Jabatan of Agirculture AS, ekstrak tersebut menunjukkan daya hambat yang besar terhadap pertumbuhan sel kanser serviks mahupun sel kanser payudara. Beberapa kajian juga menunjukkan, asam ellagik yang ada dalam strawberi boleh menghalang kanser paru-paru, kerongkong, payudara, kulit, dan kanser hati yang disebabkan oleh pencernaan bahan-bahan kimia. Dalam percubaan dengan sel kanser payudara, asam ellagik boleh menghalang pertumbuhannya hingga 45 peratus. Kuercetin yang ada dalam strawberi juga boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat dan kanser payudara.

    Buah Strawberry juga mengandungi sebatian-sebatian fitokimia yakni asam ellagik, kuersetin, kaempferol, asam fenolat dan antosianin yang diketahui dapat mencegah penggumpalan darah yang menjadi salah satu penyebab serangan jantung atau stroke.

    Kandungan gizi buah strawberry segar dalam 160 gram mengandung: tenaga 50 kalori, protein 1 gram, karbohidrat 11,65 gram, serat 3,81 gram, kalsium 23, 24 mg, magnesium 16,60 mg, fosfor 31,54 mg, potasium 44 , 82 mg, selenium 1,16 mg, vitamin C 94,12 mg, Folat 29,38 mg, Vitamin A 44,82 IU

  • Rendah Kalori
    Lapan biji buah Strawberry atau 1 gelas strawberry hanya mengandungi 50 kalori dan tidak mengandungi kolesterol atau asam lemak jenuh. Jumlah yang sama juga memberikan 30 mikrogram (ug), asam folat. Jumlah ini setara dengan 75% keperluan asam folat harian untuk ibu hamil, yakni 400 ug. Asam folat ini penting untuk mengelakkan kurang upaya tabung saraf pada janin. Disamping itu, 1 gelas strawberry juga mengandungi sekitar 270 miligram potassium, dimana potassium merupakan salah satu mineral yang disyorkan ada dalam menu makanan bagi orang yang ingin menurunkan tekanan darah. Jumlah yang sama juga megandung sekitar 4 gram serat, yang boleh membantu menurunkan kadar lemak kolesterol darah dan menyihatkan saluran pencernaan.


Ok... dah tahu tentang kandungannya yang hebat kan?
Hebat.. kalau tak cukup hebat lagi, Jom kita baca tentang khasiatnya pulak.... 

Ini diantara khasiat2 buah Strawberry nie..... :-

  • Mencegah Kanser
    Kandungan vitamin A, C, E dan Asam ellagic berfungsi melumpuhkan sel kanser dalam tubuh termasuk Leukimia.

    Selain itu Strawberry  mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Antioksidan ini akan melindungi tubuh dari serangan kanser. Kandungan antioksidan dalam Strawberry ini tetap tinggi walaupun telah diolah menjadi bentuk lain, seperti jus dan sebagainya. 

    Selain itu, sebatian asid ellagik dan kuersetin yang ada dalam Strawberry juga boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat, kanser payudara, kanser kulit, dan kanser hati.
  • Mencantikkan kulit dan Anti Penuaan.
    Buah strawberry mampu mengangkat sel-sel kulit mati. Gunakan strawberry ini sebagai lulur mandi dengan mencampurkan strawberry yang telah hancurkan dengan susu dan minyak zaitun. Selain menjadi lebih halus, kulit pun akan tampak lebih cerah.

    Kandungan asam salisiat di dalam strawberry pula mampu mengubati dan menghindari kulit daripada jerawat.

    Dengan adanya zat anti oksidan yang dapat memerangi radikal bebas, tentunya penuaan boleh dicegah.
  • Mencegah kerosakkan Fungsi Otak
    Makanan dan persekitaran membantu penyebaran radikal bebas yang mengancam tubuh, radikal bebas tidak hanya menyebabkan penuaan, tetapi juga mengancam keadaan fungsi otak. Namun dengan adanya vitamin C dan fitonutrient tadi hal tersebut boleh dicegah.
  • Mencegah Sakit Jantung.
    Strawberry tinggi dengan serat, folat, vitamin C dan anti oksidan. Oleh kerana itu ia cukup berkesan mengurangkan kadar kolesterol di dalam tubuh, dan mencegah penyakit jantung.

    Memutihkan Gigi
  • Asam malat yang terkandung dalam Strawberry bertindak sebagai bahan yang akan mengikis dan menghilangkan beberapa noda pada permukaan gigi. Dengan mengunyah strawberry setiap hari dapat membantu untuk menyihatkan mulut, seperti: memutihkan gigi, menghilangkan bau mulut, dan membuat nafas menjadi lebih segar.
  • Dapat mencegah terjadinya Radang dan Alergi
    Strawberry merupakan buah-buahan yang mengandungi gula yang rendah sehingga sesuai untuk diet penghidap diabetes, melawan radang sendi.
  • Mengawal Tekanan Darh TinggiStrawberry mengandungi potasium dan zat besi yang sangat efektif untuk tekanan darah tinggi dan membuatnya lebih seimbang dan stabil.
  • Membantu pesakit Arthritis dan mencegahnya.
    Dalam kes ini otot akan menjadi lemah, lebih kecil dan kering. Racun yang kemudian lebih mudah tersebar dan memenuhi ruangan pada otot. Dengan mengambil Strawberry secara teratur, unsur anti oksidan yang terkandung di dalamnya akan menekan bahaya penyempitan otot tersebut. Racun yang ada di dalam otot kemudian ditendang keluar dan perlahan-lahan otot kembali dapat bernafas dengan lega.
  • Kesihatan mata
    Usia dan nutrisi yang diambil oleh tubuh badan akan mempengaruhi kondisi kesihatan mata. Namun dengan adanya zat anti oksidan ini dapat memerangi radikal bebas, tentunya penuaan akan dapat dicegah dan kesihatan mata akan terjamin.



* So macam mana? Yang mana tak suka buah strawberry tu rugi la... kena la belajar2 makan... tahan skit rasa masam2 dia tu eak...  Khasiatnya sangat2 la banyak untuk kesihatan kita.

* Kalau dah dengan strawberry pun macam2 khasiatnya, macam mana pula dengan gabungan buahan2 berry dalam 1 tablet? Confirm2 la lagi hebat kan? Tahukah anda, 1 tablet Optiberry bersamaan dengan 1Kilo buah2an Berry. Hebat kan? Bagi yang x suka makan buah strawberry pun boleh ambil optiberry ni... Dijamin Hebat ^_^


Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/ tempahan : 
012-3383107





1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...