Saturday 15 June 2013

Apa itu 'Supplement' @ makanan tambahan ?

Mesti kita biasa dengar tentang pemakanan tambahan atau ubat2tan yang dikategorikan sebagai 'Supplement' ni kan? Tapi apa maksud benda alah nie sebenarnya... Haaa.... apa2? Tak tahu kan?

Ok la, meh sini I nak cerita2 skit pasal Supplement nie ^_^

Apa itu Supplement? 

Supplement ialah pemakanan tambahan yang mengandungi Vitamin, Garam Galian, Asid Amino dan Herba serta Tumbuh2an. Ia biasanya dihasilkan dengan teknik kukus, grill, panggang.. ehhh bukan eh??? Hahaahahahaha Ok2, serious skit... Supplement biasanya dihasilkan dengan ekstrak dan Pekatan dengan menggunakan teknik perahan.... Sebab itu lah kalau kita tengok 'Optiberry' sebagai contoh (Yer la.. sambil2 tue promote la skit kan.. hehehehehe) Satu Kilo buahan Berry bersamaan Satu biji tablet Optiberry jer... haaa.. Hebat kan? Confirm2 lah ^_^

Supplement atau Makanan tambahan ini juga dikenali sebagai “makanan berfungsi” yang mengandungi makanan lengkap pada asasnya seperti protein, glukos, enzim, organic, dan hormone.

Supplement ni biasanya didatangkan dalam bentuk tablet, pil, cecair atau pun serbuk dan untuk dimakan (bukan sapu ke gosok ke... eak) bagi mengelakkan ataupun menyembuhkan penyakit, terutamanya untuk mereka yang dah sedia sakit dan mereka yang telah didiagnosis... 

Bagi mereka yang tak sakit lagi tue, pengambilan supplement sebagai pemanakan tambahan harian anda mampu membantu anda untuk mengelak daripada penyakit2 tertentu. Senang cerita, sebagai contoh kalau computer kita yang sihat walafiat nie x ada anti virus, bila2 masa jer computer kita akan kena serangan virus kan? Sebab tu la kita beli anti virus untuk melindungi computer kita... So, Supplement ni cam anti virus untuk tubuh badan kita jugak lah ^_^ Faham anak2... ^_^

Kenapa Supplement itu penting? 

Confirm2lah penting... macam yang I dah explain kat atas tadi... kita perlukan Anti Virus untuk melindungi diri kita daripada jangkitan2 penyakit... tak kira apa jua jenis penyakit itu! Betul tak?


Diantara sebab2 utama kenapa kita perlu mengambil Suppliment dalam pemanakan harian kita ialah :-

  1. Membantu, melindungi dan memelihara sistem tubuh badan kita daripada penyakit2 kronik.
  2. Memulihkan penyakit yang sedia ada.
  3. Meningkatkan tenaga.
  4. Menyingkirkan Toksik dalam badan.
  5. Memberikan kecergasan Minda.
  6. Menjadikan anda seorang yang sentiasa dalam keadaan sihat tanpa penyakit2 kronik.

So... lepas ni jangan lupa amik supplemet yer... ^_^ Yang penting apa? Optiberry lah... ^_^

Sebagai pengguna kita harus  bijak dalam pemilihan product supplement yang ada diluar sana... Jangan sampai nak sihat lain pulak jadinya... Bukan I cakap product2 lain tak bagus.. Confirm2 la ada juga yang bagus... Macam2 brand ada kat luar sana cuma kita kena tahu apa yang sesuai untuk kita dan cara pengambilannya.

Sebagai Contoh ;-
  • Untuk kaum Wanita yang selalu nak cantik tue... Ingat Vitamin, Vitamin C ajer la kan... Perlu diingat, Pengambilan Vitamin C yang banyak & mampu membawa kepada kekurangan vitamin E yang diperlukan badan. Hati juga akan terjejas fungsinya kerana Vitamin E turut terkumpul di dalam hati. Dah la Vitamin C tu sedap macam gula2 jer kan... silap2 sebotol sehari pun boleh abis... hehehehe jangan2... bahaya beb! 
  • Pengambilan Vitamin A yang terlalu banyak atau kalsium yang berlebihan akan menyebabkan pembentukan batu karang rena dan ia juga boleh menyebabkan maut dalam jangka masa yang panjang.

Senang cerita... jangan ambil terlalu berlebihan daripada dos yang disyorkan oleh pakar kesihatan. Jangan nak memandai2, konon2 nak cantik sangat ditelan nyer sebotol Optiberry tue sehari.. dah la rasa dia pun sedap sangat haaa... Esok bangun jer pagi2, tengok muka pun dah tukar jadi pokok2 buah2 Berry tue.. hahahahaha Itu pun kot bangun.. kot dah tak bangun2 dah? Jangan2... jangan sesekali pandai2 sendiri.







So...  Apa yang perlu di ingatkan, walaupun kita sudah mengambil manakan tambahan / Supplement ini, kita haruslah sentiasa mengamalkan gaya hidup yang sihat. Minum air yang secukupnya dan melakukan senaman bagi mengekalkan tahap kecerdasan dan kesihatan kita. ^_^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...